Jdi na obsah Jdi na menu
 


Podrobný životopis

Michal Krčmář

 

         Úvod baletu

      Michal Krčmář se narodil 13.června 1990 v Praze. Od útlého věku se hodně věnoval sportu. Zejména to byl hokej, fotbal a cyklistika. K tanci se dostal v osmi letech právě díky hokeji. Aby ho mohl začít hrát naplno, musel splnit jemu danou podmínku a to zkusit jednu hodinu v Základní umělecké škole Nad Álejí se zaměřením na tanec. Po první hodině mu zdejší profesorka Jana Kittnarová (Čižinská) doporučila, aby zkusil talentové zkoušky na Taneční konzervatoř hl. m. Prahy

       1) Začátky baletu        

       Ve svých osmi letech začal pravidelně navštěvovat hodiny tance v ZUŠ na Praze 6. Zde se začal připravovat na budoucí život profesionálního tanečníka. Do svých jedenácti let absolvoval občasná vystoupení v duchu klasického baletu, ale i českého lidového tance. V roce 2001 prošel přijímacím řízením na Taneční konzervatoř hl.m. Prahy.

         2) První roky na konzervatoři

       Osmileté studium na Taneční konzervatoři hl. m. Prahy začal v září 2001. Během prvních let na škole, byl připravován mnoha zkušenými pedagogy pro budoucí vystupování na jevišti. Ve druhém ročníku (rok 2003) tančil v malém valčíku baletu „Šípková Růženka“ v Národním divadle (režie: Boris Bregvadze) a také se například zúčastnil se zájezdu do Vídně s koncertním číslem „Žabáci“ (choreografie: Iveta Hubičková).  Ve svých třinácti letech tedy v třetím ročníku si mohl poprvé vyzkoušet klasické sólové číslo, pas de trois z „Louskáčka“. Díky užitečným kontaktům a možnostem školy si vyzkoušel spolupráci s domácími i zahraničními choreografy už jako malý žák. Například v choreografii „Bruslaři“.

 

        3) Druhá polovina studia

       Ve druhé polovině studia se výuka zaměřila spíše k jevištní přípravě. Na sále se učil mnoho pánských variací z klasických baletů a některé z nich si později zatančil na jevišti při různých koncertech a soutěžích. Přes léto 2006 se zúčastnil Mistrovských baletních kurzů v Praze, kde se setkal a pracoval s velmi zajímavými lidmi například s Dariou Klimentovou, Christopherem Hampsonem, nebo Ottou Bubeníčkem…

        V prosinci roku 2006 se v Brně uskutečnila druhá mezinárodní baletní soutěž. Na své první soutěži v Janáčkově divadle tančil variaci Acteona z baletu „Esmeralda“ a variaci z baletu „Copellia“. Mohl se také poprvé ukázat v současné choreografii Hanky Turečkové „Les Petit Rien. (duet – partnerka: Monika Mašterová) Ve zdejší soutěži obdržel Čestné uznání. V druhé polovině školního roku 2006/2007 se ve spolupráci Taneční konzervatoře hl.m.Prahy s bavorským baletním souborem v německém Hofu, uplatnil jako Toreador ve zdejší klasické inscenaci „Don Quixota“ (režie: pólský šéf hófského baletu Jerzy Graczyk). S touto inscenací hostovali po Německu v divadlech v Selbu ,nebo Bairoitu. Na jaře roku 2007 se stal Laureátem mezinárodní soutěže ve Vídni s variacemi Basila z „Dona Quixota“ a Acteona. Součastně předvedl i moderní choreografii na hudbu W.A.Mozarta v choreografii Evy Zmekové. V červnu 2007 vystoupil na Absolventském koncertě TKP v Grand Pas z baletu  Raymonda“ jako jeden ze čtyř kavalírů. Začal také studovat roli princeŠípkové Růženky“ na příští divadelní sezónu.

         Na začátku sedmého ročníku tančil (s partnerkou Magdalenou Matějkovou 13.10.07) obnovenou premiéru klasické „Šípkové Růženky“ (Obrázek č. 1) (režie: Jaroslav Slavický). Inscenace se uskutečnila na jevišti Stavovského divadla. „Šípkovou Růženku“ předvedl Bohemia Balet (soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy) na mnoha jevištích například: v německém Fraiburku, Norinberku… i zde se mohl Michal Krčmář v roli prince mnoho přiučit. Součastně si mohl vyzkoušet i roli Modrého ptáka (partnerka Kristýna Němečková) a kavalíra, nápadníka Růženky. Ze současných choreografií se naskytla příležitost nazkoušet velice zajímavou choreografii: „The Return“ (Obrázek č. 2) (Návrat) od německého choreografa Dietmara Seifferta (duet – partnerka Lucie Rákosníková). Dále měl čest tanči na hudbu Antonína Dvořáka „Večerní písně“ v choreografii Jiřího Kyliána, kde tančil sólový duet. Ve scénických    praxích se začal Michal učit celá pas de deux a jako první přišlo na řadu pas de deux z „Louskáčka“ (Obrázek č. 3) (chor: Vasily Ivanovichv Vaynonen) v rámci přípravy do Budapešti na mezinárodní soutěž Rudolfa Nuryeva, na kterou bohužel nemohl se svou partnerkou jet kvůli zdravotním potížím. Pas de deux „Louskáčka“ si, ale spolu s Magdalenou zatančili v Polsku na jaře 2008 ve Velkém divadle v Lodži. V této době se také uskutečnil festival současných choreografií v německém Nordhausenu, kde vystoupil s choreografiemi od Aleny Drápalíkové „My Suit“ (sólo) na hudbu Leoše Janáčka, „Má krásko“ na hudbu Petra Hapky (duet – partnerka: Lucie Rákosníková) a také s choreografií D.Seifferta. V červnu 2008 přišla v rámci Absolventských představení velká česká premiéra francouzského baletu „Suit en Blanc“ v choreografii Serge Lifara na hudbu Eduarda Lala. Michal zde jako student sedmého ročníku tančil pod vedením velkého tanečníka Cirila Attanasofa pánskou variaci „Mazurku“, pas de trois „Théme varié“ a romantický duet „L’adage“ (Obrázek č 4). Přes léto, konkrétně v srpnu 2008 se zúčastnil festivalu umění v japonské Toyamě, kde zatančil pas de deux z baletu „Louskáček“ „My Suit“ a „Koňáre(slovenský folklor,koncertní číslo, pánské duo- spolu s Jiřím Havelkou)

 

        4) Poslední rok na škole

        Celý osmý i zároveň poslední rok na škole byl ve znamení soutěží, zahraničních festivalů a představení. Hned na počátku školního roku se zúčastnil, spolu se skupinkou svých spolužáků, Mezinárodního festivalu tanečních škol v maďarské Budapešti s fragmentem „Suit en Blanc“ a s choreografií „The Return“ (Návrat), kterou za nedlouhý čas předvedl i na Mezinárodním festivalu v portugalské Alcobase společně s pas de deux Modrého ptáka a princezny Floriny z baletu „Šípková Růženka“. Dále si Michal mohl vyzkoušet spolupráci s Jiřím Srncem, mistrem černého divadla v inscenaci „Kuchyňská revue“ v choreografii: Adély Srncové, kde Michal tančil roli Smetáka a také v choreografii „Podivuhodný let“. V únoru roku 2009 tančil na události, Mezinárodních týdnů tance na hudbu Leoše Janáčka, „Simfoniettu“ (Obrázek č. 5) (sólový pár – partnerka Lucie Rákosníková) v choreografii Pavla Šmoka. Zhruba po měsíci získal Michal dvě stříbrná ocenění na Mezinárodní baletní soutěži Prix Carpeaux ve Francii. Bylo to v kategoriích preprofesionel a pas de deux. V dubnu roku 2009 dosáhl, diky pas de deux z baletu „Corsiare“ (Obrázek č. 6) ,(chor: Boris Bregvadze, partnerka L.Rákosníková) Grand Prix Zlote Pointy 2009. Nejvyšší ocenění v polské Mezinárodní baletní soutěži, o nejlepšího absolventa evropských tanečních škol. Dále se zúčastnil Mezinárodního tanečního festivalu v jihoamerické Columbii, konkrétně ve městě Cali. Zde tančil spolu s umělci z celého světa(USA, Mexiko, Kuba, Německo, Argentina..). Za krátký čas měl obrovskou čest se setkat s kambodžským králem Norodomem Sihamonim v hlavním městě Kambodži. V Phenom Phenu zatančil pro Jeho královskou výsost Pas de deux „Corsaira“, fragment z choreografie Jiřího Kyliána „Písně potulného Tovaryše“ (Obrázek č. 7) a český folklórní tanec „Skočná“. Během druhé poloviny roku při těchto aktivitách proběhly přípravy na absolventská představení v rámci kterých se Michal připravoval na Grand Pas z „Laurencie“(hudba: Alexander Krein chor: Vachtang Čabukiani), „Sinfoniettu“ a také na „Písně potulného Tovaryše“ na hudbu Gustava Mahlera . Část této inscenace přijeli z divadla Jiřího Kyliána (NDT) zkoušet se studenty pedagogové A. V. Boven a J. Solan. Na Absolventských představení Michal tančil v Grand Pas z baletu „LaurenciaFrondoza (Obrázek č. 8) a Cikánský tanec v „Sinfonietě“ Pavla Šmoka hlavní pár a v kyliánových „Písních potulného Tovaryšetřetí duet

         5)První sezóna

         Na začátku divadelní sezóny 2009-2010 začal Michal zkoušet jako hostující sólista ve Státní opeře Praha roli prince Siergfieda v „Labutím jezeře“ (chor: Hana Vláčilová, Pavel Ďumbala), kterého si zatančil na své premiéře 27. září 2009 (partnerka Zuzana Hvízdalová, sólistka Státní opery Praha). V angažmá začal působit na plný úvazek jako sólista v Bohemia Baletu souboru Taneční konzervatoře hlavního města Prahy. V říjnu 2009 se zúčastnil mezinárodní soutěže Grand Prix Award, kde získal s partnerkou (Lucie Rákosníková, sólistka Bohemia Baletu) 1.Misto Grand Prix za pas de deux „Corsaira“ a za duet z baletu  „Písní potulného Tovaryše“. V listopadu na zájezdu s baletem Státní opery Praha do Zlína tančil svoji premiéru Pas de trois  v „Labutím jezeře“ (Obrázek č. 9) . V prosinci se zůčastnil III. Mezinárodní baletní soutěži v Brně, kde tančil variaci Aliho z „Corsaira“ a upravené pas de deux z Grand pas „Laurencie“. Na zdejší soutěži si poprvé zkusil tvořit choreografii. Sám sobě postavil choreografii „Na Pokraji“ na hudbu Vladimira Vysockého pro povinnou moderní část soutěže. Získal nejvyšší ocenění v kategorii A Senior 1.Místo - Muži.  V tutéž dobu připravoval hlavní postavu Čerta, kterou tančil na premiéře inscenace „Děvčátko se sirkami  (chor: Haruki Kasai). Jedná se o převzaté představení z japonské Toyamy. Dostal také skvělou příležitost ve Státní opeře spolupracovat s První sólistkou baletu Národního divadla Nikolou Márovou (Obrázek č. 10) . Tančili spolu „Labutí jezero“ až do konce sezóny. V lednu představil na Nové Scéně (bývalá Laterna magika) svou choreografii „Na Pokraji“ na festivalu Mezinárodní týdny tance pořádané Tanečním centrem Praha. 22.1.2010 tančil obnovenou premiéru „Bolera“ (Obrázek č. 11) (chor: Petr Zuska). Zde tančil ústřední postavu prvního sólisty. V únoru se zůčastnil baletního gala v Ústí nad Labem, kde si poprvé zatančil choreografii Jiřího Kyliána „Indigo Rose“.Od začátku března začal zkoušet roli prince v „Šípkové Růžence“ (Obrázek č. 12) (chor: Jiří Horák, partnerky Ivona Jeličová a Monika Mašterová – sólistky baletu DJKT) v divadle J.K.Tyla v Plzeňském baletním souboru. Svou premiéru tančil 10.3. Ve stejném období připravoval ve svém souboru Bohemia Baletu premiéru koncertního čísla a taneční skeče „Jakstohoven  (reřie: Tomáš Rychetský a Viktor Konvalinka“), která se uskutečnila na Nové Scéně. Zde poprvé tančil celé Grand pas z baletu „Don Quijote“ (Obrázek č. 13) . Zůčastnil se charitativního galakoncertu v Bratislavě s pas de deux z „Dona Quijota“ „Tancom proti rakovine krčka maternice“. Ke konci března byl pozván jako hostující sólista do Národního divadla Moravskoslezského, divadla Antonína Dvořáka v Ostravě, kde tančil prince v „Šípkové Růžence“ (Obrázek č. 14) (režie: Lilla Pártay, partnerka – Barbora Kaufmanová). Duben byl měsíc zájezdu s mateřským souborem Bohemia Balet po polských městech. První bylo město Štětín, kde Michal vyhrál nejvyšší ocenění Grand Prix v minulém ročníku tamější soutěže. Se svým souborem předvedli koncertní čísla ze svého repertoáru, které předvedli i v Košalinu a později se účastnil gala koncertu v polské Bytomi. 16.5.2010 Na jevišti Státní opery Praha vystoupil jako hostující sólista v roli prince v baletu „Popelka“ (chor: Pavel Šmok a Pavel Ďumbala, partnerka – Zuzana Hvízdalová). Ke konci sezóny 09/10 se zůčastnil festivalu ve Valašském Meziříčí. Opět se podíval na festival tance do columbijského Cali s pas de deux „Dona Quixota“. V přípravě absolventských koncertů ve Stavovském divadle spolupracoval se šéfem baletu Národního divadla, který pro Bohemia balet vytvořil choreografii „Růže“(Obrázek č. 15) (hudba: Spirituál Kvintet), kde Michal tančil sólový pár (partnerka – Lucie Rákosníková). K celoživotnímu jubileu Ivana Muchky (pedagog Lidového tance na TKP) Bohemia Balet připravil pro poslední část absolventských představení závěr plný českých a slovenských folklórních čísel. Michal tančil českou Skočnou, „Koňáre“ (Obrázek č. 16)a „Valašské Hry“. Na úplném konci sezóny tančil ještě dvě premiéry. První byla Choreografie Sylvi Nečasové „Dueta“ a druhá klasické grand pas z baletu „Corsaire“(partnerka – Kristýna Kornová) ze čtvrtého jednání. V létě byl pozván na gala koncert do německého Hagenu organizované Monicou Fotescu sólistkou dortmundského baletu. Spolupracoval s Borisem Gaydečkou na projektu Lávka River Stage, kde tančil pas de deux Aliho a Medory z „Corsaira“. V Sezóně 09/10 jako člen Bohemia Baletu tančil mnoho částí a pas de deux z klasických baletů paralelně také kusy ze současného repertoáru. S Bohemia Baletem hostoval v Německu, Polsku, Columbii, Bratislavě, ale i na domácích scénách v Lounech, Nymburce, Liberci, Kralupech nad Vltavou,  Ústí nad Labem, Plzni, Ostravě, Kolíně a samozřejmě nejvíce v Praze.


        2.Druhá sezóna

V divadelní sezóně 2010-2011 nastoupil jako sólista baletu do Státní opery Praha, kde působil v minulé sezóně jako host v klasických baletech. V Bohemia Baletu zůstal veden jako stálý host. Na počátku sezóny vystoupil s grand pas ze čtvrtého jednání z baletu „Corsaire“ na prknech Stavovského divadla, kde probíhala  zajímavá událost, seminář Mária Petipy o jeho přínosu pro klasický balet. Ve Státní opeře nastoupil do inscenace Youriho Vamose „Anastázie poslední dcera cara“ v roli jednoho ze tří šlechticů. V prosinci byl pozván do Finského Národního baletu jako hostující sólista do role prince v tamější inscenaci „Louskáčka“ (Obrázek č. 17 a 18) (režie: Wayne Eagling, partnerka Tiina Myllymäki sólistka FNB). Svou premiéru Louskáčka jako princ tančil 13.12.2010. Na začátku roku 2011 se uvedl v premiéře „Les Syphides“ (Obrázek č. 19) 26.2. (Chpiniana, nebo-li Sylfídy, partnerka Sisi Qiu – bývalá členka baletu Státní opery v Mnichově)) na jevišti Stavovského divadla. O měsíc později se v Brně konal jubilejní desátý ročník galapředstavení, které se pravidelně koná v rámci festivalu Ruská kultura v České republice 2011. Pozváni byli přední čeští baletní sólisté a umělci z Velkého divadla v Moskvě Maria Mishina a Dmitry Zagrebin, který při zkoušení na gala zranil. Michal přijal od organizátorů pozvání a zaskočil na rychlo ruského sólistu. Spolu s mladou Mariou Mishinou tančil vlastně svou premiéru pas de deux „Plameny Paříže“ ( Obrázek č. 20) na závěr večera pas de deux „Dona Quixota“. 7.4.2011 se na jevišti Státní opery Praha uskutečnila premiéra baletu „Giselle“ (Obrázek č. 21) (choreografie: J. Coralli, J. Perot, M, Petipa). Klasickou verzi, s malými režijními úpravami, připravila umělecká vedoucí a šéfka baletu Státní opery Hana Vláčilová. Michal tančil na  slavnostní premiéře roli Vévody Alberta (partnerka Zuzana Hvízdalová). Byl znovu pozván do Štětína, kde se každoročně probýhali soutěže „Zlote Pointy“. V dubnu 2011 byl dvacátý ročník a společnost Fundacja Balet pozvala všechny své výtěze. Tančil zde svou premiéru pas de deux „Diana a Acteon“ (Obrázek č. 22). 27.4. tančil na Benefičním gala na podporu Japonska v německém Stuttgartu klasické pas de deux z baletu „Spící krasavice“(partnerka – Barbora Kohoutková, baletní mistryně Národního divadla v Praze).

 1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 Obrázek č.1

 

 

2.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 Obrázek č.2

 

 

3.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Obrázek č.3

 

 

4.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obrázek č.4

 

 

5.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Obrázek č.5

 

 

6.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Obrázek č.6

 

 

7.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Obrázek č.7

 

 

8.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Obrázek č.8

 

 

9.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obrázek č.9

 

 

10.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obrázek č.10

 

 

11.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Obrázek č.11

 

 

12.jpg

 

 

 

 

 

 

Obrázek č.12

 

 

13.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obrázek č.13

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář